قدحی ردیف

  • ۶۵۴

       به نام خدایی که هستی از اوست

 

موسیقی از مقوله ی زیبایی هاست و همه ی زیبایی ها از وجود مقدس خداوند که زیبایی مطلق است نشأت گرفته اند.

به همین دلیل موسیقی، موهبتی است الهی که باید در دل اهل ایمان و اعتقاد جایگزین شود، کسانی که به آن اعتقاد دارند و بر آن ارج می‌نهند.

از علل اولیه ی بوجود آمدن این وبلاگ، نشر موسیقی اصیل بود.

اصیل ؟؟؟

اگر بخواهیم این کلمه را تفسیر کنیم، یعنی موسیقی ایی که مانند هر چیز اصیلی دارای صفاتی باشد، که آن صفات بسیار ممتاز اند. مانند کسی که قصد سخنرانی دارد و برای این سخنرانی باید کلمات و دستور زبان و لحن مناسب و زبان بدن صحیح و چه و چه را برای تعریف سوژه مورد نظر بکار ببرد.

موسیقی ردیف دستگاهی، اگر صحیح اجرا شود، صحیح شنیده شود و صحیح آموخته شود، باعث تاثیرات مثبت و عمیقی در روح انسان خواهد شد؛

مانند گلستان سعدی که امکان ندارد کسی آن را بخواند و درک کند اما انسان والاتری نشود، چرا که سعدی فقط من باب نوشتن تحریر نکرده است، بلکه تجربیات خود را در اختیار ما گذارده.

یا همچون مثنوی، در داستان پادشاه و کنیزک حضرت مولانا میگویند: بشنوید ای دوستان این داستان خود حقیقت نقد حال ماست آن مولانا از تخیل خود نمی نویسد، بلکه سیر و سلوک خود را با ما در میان میگذارد.

موسیقی سنتی چیست ؟

اصطلاحا آنچه به نام موسیقی سنتی در زبان امروز ما رایج است، مجموعه ایی از گوشه ها و دستگاه ها و نغمه ها و آوازهایی که زنده یاد میرزا عبدالله جمع آوری کرده و آنچه در تهران نواخته میشده است .

و گرنه موسیقی ایران بزرگ، موسیقی محلی همه شهر ها و روستاهای ایران و سرزمین های پارسی گوی دارای فرهنگ مشترک، بعلاوه ردیف سنتی است .

هدف از نشر این قطعات توسط بنده حقیر آشنایی نسل امروز، علاقمندان، دوستداران و پژوهشگران با این موسیقی است تا بلکه با همراهی دیگران از غربت و انزوا نجات یابد.

در این سری مطالب و پست ها همانطور که تاکنون مشاهده کرده اید، سعی شده داستان های تاریخی و نماد هایی که بر اساس آنها قطعه ایی زاده شده، جمع آوری و خدمت هنر دوستان عزیز قرار گرفته شود .

اما همه قطعات داستانی ندارند یا اگر هم دارند دیگر پیدا نیست.

به همین جهت قطعات موسیقی را از جهت وجه تسمیه آنها با هم بررسی خواهیم کرد. که ریشه این اسامی از کجاست، عارفانه است یا عاشقانه، شاید هم مربوط به مکانی است ...

با من همراه باشید

سپاس گزارم از همراهی تک تک شما عزیزان

امیدوارم همیشه سبز باشید

س. امیری


پ.ن: قطعاتی که نواخته ام  برای شنیدن بخشی از ردیف، گوشه ی پنجه شعری و قسمتی از رنگ شهر آشوب است در دستگاه شور .

  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)

    سلام و درود

    کار بسیار ارزشمندی است

    حکایت هر یک از ردیف ها جالب است و همچنان منتظر ردیف بعدی هستم 

    موفق باشید 

     

    پاسخ:
    درود بر شما 
    به چشم :)
    به زودی پست خواهیم داشت
    سپاس از همراهی دلگرم کننده تون
  • سلام دوباره 

    مطلب خیلی خوبی بود 

    ممنون از توضیحات شما

    پاسخ:
    درود فریاد عزیز
    سپاس از همراهی دلگرم کننده و توجهتون
  • سلام آهنگ بسیار زیبا و ملایمی بود دوست داشتم 😍🌹

    پاسخ:
    درود دوست گرامی 
    بسیار بسیار از توجهتون سپاسگزارم 
    سبز باشید
  • سلام 

    بسیار تعاریف ممتاز و پخته ای بود. درسته زبان بدن حتی زبان اشاره چه در سخنرانی و چه در خوانندگی کاربرد داره. در دیدهٔ بیننده خیلی پر تأثیره. 

    سبز باشید و همچنین دستتان طلا. 

    موسیقی عرفانی با صدای دف و تنبک که بی نظیره. 

    خیلی لذت بردم. اتفاقا من همیشه از ایام جوانی به توصیه دوستان دنبال موسیقی بودم ولی وقتیکه در عروض و نظم و نثر مسجع تسلط یافتم جایی مناسب برای عرضه پیدا نکردم. 

    خواهشا اگر مثل همین که خودتان نواختید هرچند وقت یکبار بگذارید عالیه. واقعا حیفه! اینهمه استعداد و... 

    حتما گوشی ام را امشب خالی می‌کنم و موسیقی‌هایی که گذاشتید رو دانلود می‌کنم و دسته بندی. شاید در آینده های دور شد و در هاستی بشه بگذاریم. البته فعلا همین وب رایگانه ، تا پانصد فایل هم می گیره. یادم باشه یک فضا که وب هم داره بغیر از بلاگ اسکای بهتان معرفی کنیم. 

    موسیقی کُردی هم خیلی زیباست. من هردفعه می شنوم به وجد میام. از دوتار تا سورنا و طبل و... 

    مدتها آهنگهای لایت جمع کردم. خیلی دارم و وقت بشه بمرور می گذارم و گوارای وجودتان باشه. 

    امشب پستی در جواب تخریبگران هویت فارسی نوشتم البته آخرش دو خاطره هم برای شیرین شدن پست نوشتم. دو خاطره آخرش بامزست ، مادرم که خندید. 

    از دفعهٔ بعدی ، سعی می‌کنم رمان ببری و غیره را که در وسطش تاریخ میگم رو با موسیقی‌های لایت شروع کنم و باشد که لذت ببرید. رمان ها را از امشب اسمبندی بهتری می‌کنم تا تداخل در همدیگر نکنند. 

    چوپی ، نیلوفر محبی رو حتما شنیدید. 

    فقط ببخشید من بیشتر موسیقی‌های خارجی رو دارم که اتفاقا قشنگترین هاش و با حس ترین هاش رو جدا کردم. بمرور می گذارم. البته موسیقی و آلبوم ایرانی هم زیاد دارم مثلا استاد جاهد و...

    چه خوب کردید وبی در مورد موسیقی زدید. منکه واقعا لذت می برم. خیلی ذوق زده میشم. 

    پس جناب میرزا عبدالله ، جمع آوری کردند. 

    همچنین در مورد عروض و بدیع و الحان و زبانشناسی سؤالی بود در خدمتم. انشاءالله جداگانه هم می نویسم. 

    یک موسیقی با چنگ چینی و فلوت بامبو دارم که خیلی قشنگه و دوست دارم نظرتان در موردش بدانم. 

    واقعا تشکر 

    پاسخ:
    درود جناب اشخانی 
    سپاس که از نظر ادبی تایید کردید،خیالم راحت شد واقعا 
    موسیقی کردی و موسیقی های محلی بسیار زیبا و جان نوازند، احساس است که در انها موج میزند...
    من بسیار از نوشته های شما لذت میبرم، همیشه میزارم سر وقت و حوصله بخونم مطالبتون رو، از بزرگواریتونه :)
    من عروض رو از جهت اتانین در موسیقی بسیار علاقمند شدم 
    آخر میشود با موسیقیِ شعر، وزن عروضی اش را پیدا کرد و برای من بسیار بازی جذابیست؛ که همیشه دوستان شاعر از اینکه چگونه من عروض را پیدا میکنم تعجب میکنند اما شما راز من رو میدونید الآن :)
    خوشحال میشم موسیقی هایی که گفتید رو گوش کنم 
    سپاس از شما که توجه میکنید 
    سبز باشید 

  • سلام 

    بی نظیر بود.

    روی این میشه سرود و خواند.

     

    بی نظیر بود. تشکر ، شیرین بود. 

    پاسخ:
    درود بر شما 
    من فقط یک منتقل کننده خرد ام 
    بی نظیر آن قطعه است و درود بر روان پاک سازنده اش 
    نظر لطف شماست
    خوشحالم لذت بردید 
    مانا باشید :)
  • چند بار گوش دادم 

    گوش های من هنوز سالم هستند :)

    و سالم تر این قطعه بود که من بی نقص به نظرم رسید 

    خاطرات من را زنده می کنید

    دلم برای روزهای که موسیقی کار می کردم تنگ شده 

    البته چه کسی گفته نمی توانم در گروه موسیقی نظامی کار نکنم ؟ :)

    مدتی است علاقه دارم مارش نظامی کار کنم که البته دنیای متفاوتی با موسیقیایرانی دارد 

    اما خب اهل هنر را هر کاریش کنند می رود یک جایی حتی در نیروی نظامی پیدا میکند 

    راستی من یکبار هم کرونایی شدم 

    حتما رعایت کنید که هنوز ساز بدنم ناکوک است 

    چقدر خوشبخت هستید اگر موسیقی کار میکنید رشته ای مهم تری مثل حقوق می خوانید 

    همیشه به عنوان اهل هنر به اهل علم حسادت می کردم 

    امیدوارم بتوانید به مردم ضعیف کمک کنید 

    وبلاگ که تا الان فرصت نشده بزنم 

    ولی وبلاگ شما عالیه 

     

     

    پاسخ:
    درود بر روان پاکتون
    چقدر خوشحال شدم دیدم سر زدید :)
    ای وای بلا به دور 
    اندکی مراقبت کنید :(
    نظر لطفتونه، باعث مسرته که مورد توجهتون واقع شده 
    خیلی هم عالی، موفق باشید
    هنر که وارد جان آدمی بشه دیگر بیرون نمیرود بلکه تجلی های گوناگون میابد 
    امیدوارم بتوانم آنچه فرصت کسبش داده شده را به دیگران منتقل کنم 
    امیداست زود تر بتوانیم از عرایض گرانبهاتون استفاده کنیم 
    باز هم سپاس از توجه و همراهی تون 
    سبز باشید هنرمند گرانقدر 
  • سلام ارشادی هستم اشخانی. 

    اشخان همان اشکان هست. دوستان در کرمانشاه لطف دارند و مرا اشخانی صدا می کنند. 

    بله ، ولی راز همان هوش و توجه هست. اتفاقا ازینکه تا الان عروض به زبان ساده ننوشتم احساس غمگینی دارم. اولین قسمت رو که بحث اعداد شده رو از سه روز پیش بزبان امروزی که قابل درک باشه نوشتم. در منو بصورت pdf می گذارم. این پستها روهم تجمیع می‌کنم. 

    بانو! 

    هفته‌ای یک مطلب بلند و شیرین می گذارم که هم کامل باشه و هم فرصت بحث و نظر باشه. و شبهای دیگر به وبها سر میزنم. شما هم هروقت که شد بخوانید و منت بگذارید. 

    اتفاقا در یادگیری و نوشتن نوت کوتاهی و اغماض و بازیگوشی و فراموشی بخرج دادم. 

    واقعا هنره ، باور کنید من بخاطر موسیقی و خواندن ، عروض و ساختمان زبان و بدیع را خواندم که.... نبود قوه مالی و... 

     

    خیلی خوشحالم که هنرمندید. هنرمندی و استادی هم همیشه بمعنای معروفیت و شهرت و ارائه آلبوم نیست!! همانند باسوادی که به مدرک نیست! 

     

    تشکر. 

     

    پاسخ:
    درود برشما 
    چه جالب :)
    مطالبتون سرشار از علمه بسیار لذت میبرم از خوندشون 
    روانتون شاد که چنین قلم مفیدی دارید 
    سعی میکنیم هنرمند باشیم . . .
    عذر میخوام دیر یه نظرتون پاسخ دادم 
  • سلام دوباره 

    علیرغم اینکه صورت می تراشم ولی این فرم قدیمی ها رو با کت های بلند برنگ آبی سورمه ای با شلوار مشکی و کلاه گنبدی و سبیل های بلند ، دوست دارم. همینطور زنان را در لباس‌های محلی که اصیل ایرانی اند. البته منظورم این نیست که امروزی پوشیده نشه. 

     

    پاسخ:
    درود دویاره :)
    اصلا چیز های قدیمی حال دیگری دارن :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی