چهار لحظه

  • ۳۴۵

نام کتاب : ملت عشق

نویسنده : الیف شافاک

مترجم : ارسلان فصیحی

ناشر : انتشارات ققنوس

خب دوستان نادیده من ،میدونم حتی دیدن اسم این کتاب به ذهنتون کلماتی مثل اوه بازم این، شوخی میکنی؟! یا هر چیز دیگه ایی بیاره .میدونم نقد ها و نظرات مثبت و منفی زیادی به این کتاب وارد شده و احتمالا همه مون راجع به موضوعش کم و بیش میدونیم .

این دوست پر سر و صدا مون قصه ی آشنای مولانا و شمسش و خانمی میانسال که به چیزی که باور نداشت، عشق ،دچار میشه رو برامون میگه .

من به اینکه چقدر از نظر تاریخی صحیحه یا نه کاری ندارم ،اما بنظرم خوندن قواعد صوفیانه شمس حتی برای یک بار ارزش خرج کردن چند لحظه از وقت با ارزشتون رو داره .

قواعد چهل گانه ی صوفی مسلکان :

((قاعده اول : کلماتی که برای توصیف پروردگار به کار میبریم، همچون آینه ایست که خود را در آن میبینیم .هنگامی که نام خدا را میشنوی ابتدا اگر موجودی ترسناک و شرم آور به ذهنت بیاید ،به این معناست که تو نیز بیشتر در ترس و شرم بسر میبری. اما اگر هنگامی که نام خدا را میشنوی ابتدا عشق و لطف و مهربانی به یادت بیاید ،به این معناست که این صفات وجود تو نیز فراوان است.))

 

((قاعده دوم : پیمودن راه حق کار دل است، نه کار عقل. راهنمایت همیشه دلت باشد، نه سری که بالای شانه هایت است. از کسانی باش که به نفس خود آگاهند، نه از کسانی که نفس خود را نادیده میگیرند.))

 

((قاعده سوم : قرآن را میتوان در چهار سطح خواند. سطح اول معنای ظاهری است. بعدی معنای باطنی است. سومی بطن بطن است. سطح چهارم چنان عمیق است که در وصف نمی گنجد.))

 

((قاعده چهارم : صفات خدا را میتوانی در هر ذره ی کائنات بیابی. چون او نه در مسجد و کلیسا و دیر و صومعه، بلکه هر آن همه جا هست. همان طور که  کسی نیست که او را دیده و زنده مانده باشد، کسی هم نیست که او را دیده و مرده باشد. هرکه او را بیابد، تا ابد نزدش میماند.))

  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)

    سلام 

    لحن صمیمی شما در معرفی کتاب بسیار دلنشین بود 

    این کتاب را قبلا خوانده ام اما مرور مجدد قواعد ۴۰ گانه شمس برایم لذت بخش است 

    سپاس 

    پاسخ:

    درود

    از حسن توجه شما بسیار سپاسگزارم دوست عزیز

  • چقدر خوب است هستند هنوز افرادی مثل شما که رونق بیان را حفظ کنند 

    بله دقیقا اولش گفتم باز هم ملت عشق و اللا 🤦‍♂️

    قوانین صوفیانه شمس با این حال هر بار هم خوانده شود ارزشمند است 

    خوشحال می شوم نظر شما را درباره این که چرا اللا و خانواده اش یهودی هستند بدانم 

     

    پاسخ:

    سپاسگزارم :)

    باید ببینیم انگیزه نویسنده چی بوده، میتونیم اینطور برداشت کنیم که اللای یهودی یا شمس مسلمان یا عزیز اسکاتلندی از دنیاهای متفاوت به دنبال حق بودند و آیینشون تفاوتی در میل به حقیقت در آنها ایجاد نکرده ،و یا بگوییم به علت گرویدن آنها به اسلام در نهایت نویسنده خواستار این بوده که بر حق بودن دین اسلام را به نمایش بگذارد .

  • سلام 

    یعنی کسی عمل میکنه ؟

    من واقعا نمیدونم چقدر شما عمل می کنید 

    ولی بدبین هستم 

     جامعه پر از پلشتی 

    افراد سودجو

    نوشته تون خوب بود 

    امیدوارم پشت حرف هاتون به عمل اتون گرم باشه 

    موفق باشید

    پاسخ:

    درود

    دوست عزیز بدبینی باتوجه به شرایط حاضر کاملا منطقیه.

    ما سعی برآن داریم در جوی غرایز غرق نشویم اینکه چقدر موفقیم قضاوتش با دیگران. :)

  • ملت عشق اینجا 

    ملت عشق اونجا 

    ملت عشق همه جا 

    😁

    سلام 

    به جمع پراکنده وبلاگ نویس ها خوش اومدی 

    من عضو بیان نیستم 

    پرشین بلاگ وبلاگ دارم 

    اونجا فقط اعضای پرشین بلاگ میتونن نظر بدن یا لایک کنن

    پرشین بلاگ دو سه سالی هست کاربراش رو قرنطینه کرده 

    :/

     

    به همین دلیل آدرس نمی زارم 

    موفق باشی گلم 

     

     

    پاسخ:

    درود دوست عزیز

    آخ ازاین همه گیری :)

    البته گمان نمیکنم همه گیری از جنس کتاب آن هم مولانا بد باشد .

    سبز باشید

  • بله دقیقا 

    تشکر از پاسخ شما 

    در بیان یک یا دو  وب بیشتر درباره کتاب نمی نویسند

    چند تا هم در بلاگفا هست 

    از معدود بلاگر های کتاب خوان هستید 

    شاید هم کتاب خوار :))

    پاسخ:
    خواهش میکنم :)
    ممنون از توجهتون 🌱
    بهرحال ما بودیم ایام طولانی ایی چند جلد کتاب ...
    خواهی نخواهی مونس شدند 
  • نسخه صوتی این کتاب را شنیدم و واقعا روایت گیرایی داشت و با اجرای خوب راوی بهتر هم شده بود 

    حکایت نوشته شماست 

    ۴ قانون به قلم شافاک با مقدمه خوب شما 

    در ایران از شافاک ملت عشق شناخته شده بیش از همه 

    اگر به سایر آثار این نویسنده هم بپردازید کار به جایی کرده اید 

    یک جایی خبری خواندم که قرار است گویا دی کاپریو نقش مولانا را بازی کند 

    به نظر شما نقش شمس را چه کسی بازی کند؟

     

    پاسخ:
    بله نسخه ی صوتی این اثر بسیار سحر آمیزه و این هنر آقای احمد گنجی به معنای واقعی بود، با تشکر از انتشارات آوانامه.
    حتما سعی میکنم کتاب های دیگری هم از این نویسنده خوش ذوق مطالعه کنم .🌱
    در دنیای سینما نظری ندارم دوست عزیز اما اگر فیلمی ساخته شود مشتاقانه دنبال خواهم کرد.
  • درود سپااااااس ازمعرّفی وپیشنهاد این کتاب های خوب گلم

     

    سبزباشی

    پاسخ:

    سپاسگزارم

    پاینده باشید :)

  • کتاب خوبیه ، نخواندم اما خیلی ها رو دیدم که از این کتاب تعریف می کنند...

    پاسخ:
    ارزش کمی زمان رو داره :)
  • من هم ۳ سال هست مسلمون شدم 

    پدرم از زرتشتی های یزد بود و مادرم از ارامنه 

    با عشق به مسیح زندگی کردم با احترام نسبت به زرتشت 

    مسیحی بودم مدتی هم زرتشتی 

    یست ها رو (بخشی از اوستا)  نسبتا کامل می دانستم البته نسبتا 

    مکاشفات از انجیل هم 

    من با ویرایش یک کتاب مسلمون نشدم البته بدون شک 

    بعد از کافر شدنم به قول مادر و پدر 

    بودا رو انتخاب کردم 

    در نهایت هم مسلمون شدم و اسم هام لهراسب و پطرس رو عوض کردم لهراسب در شناسنامه ام بود ولی پطرس از زمانی ک مسیحی شدم گفتم صدام کنم 

    خدا رحمت کرد پیامبر اسلام پیامبر خاتم بود وگرنه از اسلام بر می گشتم این اخوند ها منو درس عبرت می کردن کسی مرتد نشه :)

    البته شوخی هست 

    شما ک از اول لیاقت مسلمون بودن داشتی دعا کن برای رامشگری که آرامش نداره تا مرگ 

    دست راستم در سوریه قطع شد شایسته شهید شدن نبودم 

    از آن زمان فقط اهنگسازی میکنم 

    من میخواستم شهید بشم تا ۲۶ سال گمراه بودن از زندگی ام پاک شه 

    اما نشد..

    نه می تونم ساز بزنم و نه بدرد عضویت در ارتش میخورم 

    آرزو کنید چشمم کار جدیدی برای خدمت پیددا کنم 

    وبلاگ نویس نیستم وبلاگ شما را هم یکی از دوستان بلاگر آدرس معرفی کرد

    خوشبخت باشید 

    اطاله کلامم را عفد کنید

     

     

     

    پاسخ:
    دوست عزیز مسلمان بدنیا آمدن دلیل بر مسلمان بودن نیست ... شما که این راه را پیدا کرده اید حقیقی تر از هزاران مسلمان صرفا اسما مسلمان اید.
    به قول شما چنان کردند با دین که فقط میتوان مرتد شد ...
    بسیار متاثر شدم، فقط خدا میداند رامشگر بی ... صبر ...نمیدانم چه بگویم ... نفسی برایم نماند.
    اما نوای ساز از قلب است نه از پاره ایی چوب و پوست و سیم .
    مطمئنم از نظر خدا زنده شما بیشتر برای بشریتِ نیازمندِ عشق امروز لازم است.
    شما فوق العاده هستید، حتما راهی پیدا خواهید کرد، این خاصیت انسان است.
    بسیار سپاس گزارم از همراهی تان
    نیک فرجام باشید 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی