راک عبدالله

  • ۴۹۸

+ که اینطور...

_ بله، قبله عالم دستور ترتیب این تعزیه را در تکیه حکومتی داده اند.

+ اشعار چه؟

_ آماده اند .

+ تعزیه خوانان ؟

_ انتخاب شده اند اما تمرین که بی موسیقی نمیشود.

+ بسیار خب سیاهه های اشعار را بدهید، خود مرخصید.

_ کی بیایم برای گروه نوازندگان؟

+ خبرتان میکنم.

_ پس با اجازه

+ در پناه حق

.

.

.

.

.

.

.

.

تمرین در تکیه؛

+ خب نوبت کیست؟

_ عبدالله بن حسن

برو پسر جان

نوازندگان آماده ...

این هم قصه ایی دیگر از ردیف موسیقی ایران.

اما چرا راک؟

در قدیم سفرهای زیادی بین ایران و هند صورت میگرفته که باعث انتقال فرهنگ و هنر و عقاید میشده، بخشی از این تبادلات به موسیقی مربوط میشوند.

راک از راگا یا راگ یا راگینی گرفته شده.

در موسیقی هندی راگا مانند دستگاه در موسیقی ایرانی میباشد(راگ یا راگینی همسان گوشه اند)؛ یعنی، مانند هر دستگاه که نت ها و فواصل خاص خود را دارد، راگا ها نیز دستور العمل های مشخصی دارند.

در واقع راگاها جنبه های مذکر و مونث موسیقی هند و ردیف های آنها در ردیف های دستگاهی است.

چند صد راگ وجود دارد که هر کدام از 5 تا 7 نت تشکیل شده است، شیوۀ ساختار نت ها و قطعات موسیقی حال و هوای راگاها را انتقال میدهد.

همچنین راگاها با زمانهای مختلف روز یا سال در ارتباط هستند.

از نظر واژه شناسی؛ راگا یعنی رنگ آمیزی که استعاره از خلق و خو و احساساتی مانند عشق، همدردی و محبت میباشد.

راک های ر ردیف شامل راک کشمیر، راک هندی، راک عبدالله، کرشمۀ راک و صفیر راک میشوند.

راک عبدالله در عموم دستگاه ها قابل نواختن است ماند ماهور، سه گاه، چهارگاه، آواز ابوعطا، آواز دشتی اجرا میشود که قطعه ی حاضر را در دستگاه ماهور نواخته ام.

عده ایی گمان میکنند این قطعه به علت منصوب بودن به میرزا عبدالله این نام را گرفته اما از آنجا که در ردیف آقا حسین قلی نیز آمده است این نظریه رد میشود.

امید است لذت برده باشید.

  • امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)

    سلام و عرض ادب 

     کار ارزشمندی کردید 

    خسته نباشید :)

    واقعا زیباست 

     

    پاسخ:
    درود بر شما
    سپاس بسیار از همراهی و توجهتون
    زیبا می نگرید :)
    مانا باشید
  • سلام و درود بر شما 

    تصور نمی کردم هم کمالات هنری داشته باشید هم در روزگاری که دین آماج حمله دشمنان دین است و دینداری در جامعه ما یا وسیله ریا شده یا هر بی دین بی قید و بند بی سوادی از دین بدگویی می کند شما با شجاعت از حسین آن هم با زبان هنر حرفی بزنید 

    شما واقعا شجاعت و شرافت دارید 

     

    پاسخ:
    درود فریاد عزیز
    یک دنیا سپاس گزارم که حقیقت این پست رو درک کردید(واقعا اشک تو چشمام جمع شد)
    از همراهی تون از صمیم قلب ممنونم
  • سلام 

    مرا یادتان هست ؟

    نوازنده بودم مثل خود شما 

    وقتی این پست را خواندم قلبم داشت تند تند می زد 

    به شما افتخار میکنم 

    این که از اهالی موسیقی این کار را می بینم قلبم غریبانه به تپش می افتد 

    نمی دانم باز فرصت پیام دادن پیدا میکنم یا نه 

    یک روحانی البته از آن ها درست و حسابی ها در قم گویا به کمک کادر پرستاری برای کرونا رفته بود و بعد مدتی هم در بیمارستان های مشهد و ری هم روحانیون بیشتری این کار را انجام می دهند و مشغول نظافت بیمارستان و ... می شوند یکی از آن ها در اثر کرونا فوت شد و یکی هم نتوانست تا دو ماه نوزاد   تازه متولد شده اش را ببیند تا به سلامتی همسر و فرزندش آسیبی نرسد و یکی هم پدرش را در اثر کرونا از دست داد . 

    احساس کردم نظافت و کارهای ساده بیمارستانی با یک دست هم شدنی است 

    قصد دارم در بیمارستانی در یکی از مناطق محروم همراه عده ای به کمک کادر درمانی بروم 

    البته این ها را نگفتم که بقول معروف ریا کرده باشم 

    شما هم موسیقی کار می کنید هم برخلاف اکثر جامعه دین ستیز یا متعصب دینی نیستید و احساس خوبی به شما پیدا کردم البته به قول آخوند ها همشیره بنده هستید:)

    به همین دلیل خواستم به شما این را بگویم 

    خیلی بد قضاوت شدم 

    فکر می کنند چون نمی توانم ساز بزنم و ناتوان شده ام میخواهم خودم را به کشتن بدهم تا راحت شوم 

    اما اصلا اینطور نیست 

    در این دنیا بیشتر عمرم هیج نصیبی از حقیقت نداشتم و دلم نمی خواهد با دست خالی بمیرم 

    ببخشید اگر وقتتان را گرفتم 

    از محترم ترین وبلاگ نویس های این فضای مجازی هستید 

    خدانگهدار 

     

    پاسخ:
    درود دوست نادیده من 
    از یاد نرفته اید که بخاطر بیایید ...
    خوشحالم که مورد اعتنای فرد حق جویی چون شما قرار گرفته ام.
    میدانم که بسیار برای خدا عزیزید اما دعای این حقیر دور افتاده هم پشت سرتان.
    هر بار با پیام های شما همه ی وجود من تکان میخورد.(نه در کلمه میگنجد و نه من سخنور قهاری ام هنری بجز اشک ریختن ندارم)
    امیدوارم هرچه مراد و صلاحتان هست پیش آید.
    بیش از اینها آغوشتان پر است ... سخت نگیرید ...
    دلتنگتان میشوم.(کاش راه ارتباطی ایی باقی می گذاشتید ... که آبی بر این آتش نگرانی باشد)
    سلامت و مانا باشید.
  • سلام 

    خیلی بزرگوارید 

    من اصلا ناراحت نیستم 

    باور کنید احساس خوبی دارم احساس میکنم منفعتی برای جامعه ام دارم 

    شاید وبلاگی هم زدم و شب ها افکارم را بنویسم

     

     

    پاسخ:
    درود
    در اینکه ناراحت نیستید شکی ندارم:)
    نگران بودم نبینید پاسخم رو
    امیدوارم زود تر بتونم از وبلاگتون استفاده کنم.
    مانا باشی دوست عزیز
  • سلام 

    وقت بخیر 

    شما طراح قالب وبلاگ می شناسید ؟

    میخواستم یک قالب خوب و شکیل داشته باشم 

     

    پاسخ:
    درود 
    آدینه تون بخیر
    سایت قالب نقاش سفارش قبول میکنن
  • سلام 

    چرا دیگه مطلب نمی زارید؟

    من چند روز هست سر میزنم و منتظر یک داستان موسیقی هستم 😅

    پاسخ:
    درود دوست عزیز
    پوزش میخوام که منتظر موندید
    به زودی داستان و مطالب دوست داشتنی در خور مخاطب فرهیخته ایی چون شما سعی میکنم قرار بدم :)
    ممنون از همراهی تون
  • سلام 

    عرض ادب و احترام 

    از ما و مخاطبان خطایی سر زده ؟

    چرا از نوشتن مطالب خوب دریغ می کنید؟

     

    پاسخ:
    درود فریاد عزیز
    خطا از بنده است... عذر تقصیر
    امیدوارم بتونم این غیبت رو جبران کنم
    ممنون از همراهی تون
  • چقدر قالب وبلاگتون قشنگه

     

    خوش به حالتون😪

    پاسخ:
    درود دوست خوش ذوق :)
    ممنونم 
    لطف دارید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی